Donnerstag, 11. Juni 2015

Drugi trymestr ciąży – wizyty u lekarza w Niemczech.




 Wizyty w pierszym trymstrze znajdziecie tutaj klik.



Badania lekarskie w Niemczech
Drugi trymestr ciąży 13 – 26 tydzień

W drugim trymestrze ciąży na badania lekarskie chodziłam nie co dwa tygodnie, jak w pierwszym tylko raz w miesiącu.

17 tydzień. Badania kontrolne. Ważenie, mierzenie ciśnienia, badanie moczu, usg, badanie krwi.
  • 20 tydzień - USG genetyczne. W pierwszym trymestrze dostaliśmy skierowanie na badanie prenatalne ze względu na ciążę bliźniaczą. W klinice dostaliśmy do podpisania informację, że badanie nie daje 100% gwarancji, że dziecko po urodzeniu będzie zdrowe, że jedynie amniopunkcja daje taką pewność. Samo badanie trwało dobrą godzinę. Lekarz oglądał, mierzył głowę, serce, narządy, kości, kręgosłup. Podczas badania okazało się, że jednak nie dwie dziewczynki będą, a para:) Dostaliśmy piękne zdjęcie oaz wykaz, jak nasze dzieci mieszczą się w ogólnych rozmiarach. Badanie było bezpłatne. 
Rozmawiałam z paroma koleżankami i nie każda miała takie badania. My zapytaliśmy lekarkę prowadzącą już na samym początku i bez problemu dostaliśmy skierowanie. W razie gdyby lekarz nie chciał takiego skierowania wypisać, warto dzwonić do naszej kasy chorych i informować się. 


21 tydzień. Badania kontrolne: mocz, morfologia, ciśnienie, ocena pH wydzieliny pochwowej.

22 tydzień.  Nieplanowana wizyta. Jeśli coś się dzieje, źle się czujemy, bez problemu możemy udać się na kontrolę do naszego lekarza ginekologa bez wcześniejszego terminu. Wystarczy zadzwonić danego dnia jak najwcześniej i na pewno zostaniemy przyjęte.

25 tydzień. Badania kontrolne: mocz, ciśnienie, waga, ocena pH wydzieliny pochwowej. Test obciążenia glukozą (GTC) - był całkiem przyjemny. Dostałam do picia szklankę pysznego, trochę za słodkiego soku cytrynowego, taka lemoniada z dzieciństwa. Zaskoczona byłam, ponieważ podobno to strasznie badanie, nawet siostra mnie przestrzegała. Ale nie było źle. Koleżanka z Hamburga mówiłami, że miała sok malinowy :) Następnie musiałam godzinę czekać na pobranie krwi, to jedynie było najgorsze w tym badaniu. I wsio.

***************************************************************

Tarczyca.
Badanie krwi w tym trymestrze co 8 tygodni.

Położna
Ze znalezieniem położnej dość długo zwlekałam. Jakoś nie miałam potrzeby, czułam się dobrze, wizyty u lekarza w zupełności mi wystarczyły. Dopiero gdy bóle kręgosłupa zaczęły mi doskwierać - zdecydowałam się - ok 25 tygodnia. W Niemczech każda kobieta w ciąży ma prywatną położną w ramach ubezpieczenia, która służy radą i w razie problemów odwiedza nas w domu. Po porodzie opiekuje się nami i dzieckiem...nie pamiętam teraz tylko jak długo i ile tych wizyt jest. Obiecuję informację dopisać, jak tylko się dowiem.
Trafiłam na bardzo sympatyczną babeczkę. Po pierwszej informacyjnej wizycie u mnie w domu, zdecydowałam się na akupunkturę ucha, która niby miała złagodzić bóle kręgosłupa i dolnej części brzucha. Nienawidzę igieł, ale ciekawośc okazała się silniejsza:) Zabiegi miałam wykonywane dwa razy w tygodniu. Wcale nie było tak źle, da się przeżyć:) Na jedno ucho wbijanych jest ok 7 malutkich, jednorazowych igieł. Są miejsca gdzie nie czuje się praktycznie wkłucia, a przy innych zaciskałam delikatnie pięść:) Z igłami relaksujemy się 20 minut. Podczas pierwszych zabiegów czułam ciepło na całym uchu, z kolejnym zabiegiem to uczucie było mniej intensywne. Po zabiegu należy unikać pośpiechu i nadmiernego wysiłku. Obecnie mam przerwę ponieważ nic nie boli:)
Muszę przyznać, że metoda bardzo pozytywnie mnie zaskoczyła i zaciekawiła. 
Koszty akupunktury pokrywa kasa chorych.


Dodatkowo polożna poleciła mi pas ciążowy - dostaniemy za darmo, potrzebujemy tylko receptę od ginekologa. Nakładam tylko wtedy gdy idę na spacer lub wiem, że będę dużo chodzić. Ogromna ulga dla kręgosłupa.


Zmiana lekarza prowadzącego w czasie ciąży.
Najcześciej jest tak, że całą ciążę chodzimy do jednego zaufanego lekarza ginkologa. Ja niestety jakoś nie do końca czułam się pewna w swojej przychodni i położna poleciła mi świetnego specjalistę, który ma duże doświadczenie w prowadzeniu ciąż bliźniaczych. Takim sposobem w 27 tygodniu zmieniłam lekarza. Na początku trochę się wahałam, czy aby to na pewno była słuszna decyja, ale po pierwszej wizycie u nowego lekarza moje wątpliwości zostały rozwiane. Byłam przeszcześliwa i w końcu spokojna, że wszystko jest w jak najlepszym porządku.
Do zmiany ginekologa mamy prawo i nie jest to problem. Jedynie co watro wiedzieć, to że na termin u nowego bedziemy prawdopodobnie musiały trochę poczekać. Ja czekałam na wizytę 3 tygodnie.


Gdzie rodzić?
Ok 25 tygodnia ciąży warto zacząć interesować się szpitalem, w którym chciałybyśmy rodzić. Kliniki organizują wieczorki informacyjne dla rodziców, które odbywają się najczęściej dwa razy w miesiącu w godzinach wieczornych. Warto się wybrać, ponieważ można obejrzeć sale porodowe, zadać bezpośrednio pytania lekarzom i położnym. My z mężem odwiedziliśmy 3 kliniki. Zdecydowaliśmy się na szpital który ma oddział intensywnej terapii dla noworodków, aby w razie czego dzieci nie musiały być przewożone do innego szpitala.
Szpital na który się zdecydowaliśmy, zaleca po 25 tygodniu ciąży zarejestrować się telefonicznie  na wizytę informacyjną/kontrolną z polożną i lekarzem. Termin dostaliśmy na 31 tydzień. W przypadku ciąży pojedynczej która przebiega bezproblemowo terminy przypadają na ok 34-36 tydzień.

*************************************************************

O to tyle jeśli chodzi o trymestr II. Mam nadzieję, że nie zapomniałam o czymś. 
Jeśli któraś z Was chciałaby coś od siebie dodać, piszcie.
A jeśli macie pytania, chętnię odpowiem:)


Pozdrawiam Was bardzo serdecznie!
I do następnego:)

 

Kommentare:

  1. Czytając Twojego posta aż chce się rodzić ;) Bratowa jest obecnie w ciąży i zdecydowała się na prywatną pomoc. Osobiście sama nasłuchałam się od koleżanek jak ciężko dobrze trafić w państwowej instytucji. Już nie wspomnę o dramatach jakie dzieją się podczas porodu. Przykre.
    Wow! Będzie para! Szczerze gratuluję!

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Nie dość że ludzie nie zarabiają wiele, to jeszcze trzeba prywatnie chodzić, koszmar!
      Dużo zdrówka dla twojej bratowej!

      Dziękuję, szczęście mamy niesamowite:)))

      Löschen
  2. Dużo lepiej to u Ciebie wygląda niż tu u mnie. Ja mam tylko dwa usg (w 12 i 20 tyg) i potem to już wizyty u położnej co 5 tyg, gdzie jest standard czyli ciśnienie, waga, słuchają serca dziecka i pytają czy wszystko ok:) A ginekologa to widziałam raz jak prywatnie poszłam.
    A jak jest ze szczepieniem u was? Bo tutaj zalecają w czasie ciąży na grypę i krztusiec. Nie przekonują mnie w ogóle szczepienia w ciąży i siedzę i myślę nad tym krztuścem.

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Jeśli chodzi o szczepienia, to dostałam ulotki, ale nikt mi nic nie proponował, a byłam u 3 lekarzy, zresztą nie zdecydowałabym się raczej. Widziałam rownież wiele ogłoszeń jeśli chodzi o grypę, że można, ale nie widzę w ogóle sensu, ponieważ nie pamiętam kiedy ostatni raz chowałam.

      Dużo zdrówka dla Ciebie i dzidzi!

      Löschen
  3. bardzo mocno o Was dbają :) super
    akupunkturą bardzo mocno mnie zaciekawiłaś, przeszło Ci zupełnie ? nic a nic po kilku sesjach

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Bole kręgosłupa miałam takie już mocne, że budziłam się w nocy i nie mogłam spać.
      Po paru zabiegach jest wszystko w porządku. Nadal czuję, że kręgosłup jest obciążony ale to już nie jest tak bolesne. Muszę przynać, że byłam bardzo zaskoczona, nie sądziłam, że taka naturalna metoda może okazać się tak skuteczna. A akupunkture polecało mi wiele babeczek, które w ciąży miały podobny problem. Cieszę się, że spróbowałam, bo w 31 tygodniu lepiej się czuję niż w 25 tygodniu...pomijająć oczywiscie to, że xxl brzusio daje inne dolegliwości:)

      Löschen
    2. wooow naprawdę super :) będę pamiętać w takim razie "na kiedyś" albo po prostu na bóle kręgosłupa :) ciekawe czy mój mąż by się dał namówić na igły hyhyhy a czasem po długich godzinach w pracy doskwiera mu kręgosłup

      Löschen
  4. Jak milo tam jest no i wspaniała opieka! Ładny brzuszek masz :) Buziaki :**

    AntwortenLöschen
    Antworten
    1. Opieka jest naprawdę dobra, nie mogę narzekać i co najważniejsze darmowa.
      Coraz większy i większy:)

      Löschen